آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما

آی‌تی هما ، همای سعادت بر شانه‌ی کسب و کار شما

آژانس دیجیتال مارکتینگ آی تی هما

آی‌تی هما ، همای سعادت بر شانه‌ی کسب و کار شما

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن چیست؟ نحوه نوشتن توضیحات متا اصولی

به‌عنوان یک فرد دارای کسب‌وکار آنلاین که کارهای سئو را نیز انجام می‌دهید ممکن است جنبه‌های مختلفی از سایت را بهینه کرده باشید اما تا زمانی که روی متا‌ دیسکریپشن طراحی سایت خود کار نکنید، کار شما ناقص است. توضیحات متا برای سئوی داخلی اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین بهینه‌سازی آن‌ها برای خوانندگان و موتورهای جستجو بسیار مهم است. در این بخش ما نحوه عملکرد توضیحات متا دیسکریپشن را توضیح می‌دهیم و راهنمای نوشتن صحیح متای توضیحات را به شما می‌گوییم؛ تا انتها همراه ما باشید.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا قسمتی از متن است که محتوای صفحه را تا ۱۶۰ کاراکتر به‌صورت خلاصه به کاربر زمان جستجو نتایج نشان می‌دهد. وقتی از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می‌کنید،

احتمالاً توضیحات متا یا متا‌دیسکریپشن (meta description) را دیده‌اید. هر زمان که یک عبارت جستجو را در Google وارد می‌کنید ، یک SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) به شما ارائه می‌شود. در این SERP نتایج مختلفی را پیدا می‌کنید که مربوط به عبارت جستجوی شما است.

اندازه توضیحات meta description

طول ایده‌آل توضیحات متا ۱۵۵-۱۶۰ کاراکتر است. اگرچه برای بالاتر از ۱۶۰ نویسه امتیاز منفی در نظر گرفته نمی‌شود، اما موتورهای جستجو معمولاً بیشتر از آن را نشان نمی‌دهند. می‌توانید از ابزاری مانند www.charactercountonline.com برای شمارش تعداد کاراکترهای متا‌دیسکریپشن خود استفاده کنید.

اهمیت توضیحات متا

به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار، شما باید تمام تلاش خود را برای دیده شدن در معرض مشتری انجام دهید. توضیحات متا به شما کمک می‌کند تا میزان کلیک خود را از منابع اصلی نتایج موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی افزایش دهید. در این منابع، توضیحات متا دیسکریپشن می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد صفحه ارائه دهد و به شما در جلب توجه خواننده کمک کند.
اگرچه موتورهای جستجو تأیید کرده‌اند که از توضیحات متا به‌طور مستقیم در الگوریتم رتبه‌بندی استفاده نمی‌کنند اما گوگل از CTR یک صفحه (نرخ کلیک) برای ارزیابی میزان تناسب صفحه وب شما با عبارت جستجو استفاده می‌کند. از آنجا که توضیحات متا واقعاً به شما در افزایش CTR صفحه وب کمک می‌کند، این راهی عالی برای افزایش رتبه سایت شما در گوگل است.
هنگامی که رتبه بالاتری در گوگل دارید، بازدیدکنندگان بیشتری خواهید داشت. بازدیدکنندگان بیشتر از فروشگاه شما به معنای مشتریان بالقوه بیشتر است، به این معنی که شما نیز شانس بیشتری برای فروش دارید. از این گذشته این مورد را در نظر بگیرید که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر فعال در گوگل وجود دارد!

نحوه نوشتن متا دیسکریپشن به‌صورت اصولی

اکنون که عملکرد و توضیحات لازم درباره این موضوع را متوجه شدید وقت آن است که نحوه نوشتن اصولی متا دیسکریپشن را یاد بگیرید!

متا توضیحات صفحه اصلی

وقتی در حال نوشتن توضیحات متا برای صفحه اصلی خود هستید، باید پیام کلی کسب‌وکار خود را فقط در ۱۶۰ کاراکتر منتقل کنید. این قطعاً یک کار دشوار است، حتی اگر شما یک نویسنده باتجربه باشید! به‌عنوان یک قاعده کلی، همیشه ایده خوبی است که توضیحات متا را تا حد امکان ساده کنید این در حالی است که دلیل قانع‌کننده‌ای برای کلیک بر روی صفحه ارائه می‌دهید! هنگامی که مشتریان احتمالی شما از گوگل استفاده می‌کنند در برخی حتی نمی‌دانند چه می‌خواهند آن‌ها فقط متا توضیحات جذاب شما را می‌بینند و سپس روی پیوند کلیک می‌کنند.

ایجاد متا توضیحات صفحه محصول یا خدمت

بهینه سازی توضیحات متا صفحه محصول/ خدمات/آموزش با توضیحات متا صفحه اصلی کمی متفاوت است. در این مورد باید به مشتریان در مورد مزایایی که در صورت کلیک روی صفحه محصول شما دریافت می‌کنند اطلاع دهید. ایده خوبی است که نکات منحصر به فرد صفحه مورد نظر خود را در توضیحات متا قرار دهید ، زیرا این امر به‌احتمال زیاد باعث جذب مشتریان بالقوه می‌شود.

کلمه کلیدی در توضیحات متا گوگل

توضیحات متا که توسط الگوریتم‌های گوگل مشخص می‌شود متنی که در صفحه شما وجود دارد را نمایش می‌دهد. درحالی‌که توضیحات متا به‌صورت خودکار انتخاب می‌شود اما وظیفه شما به‌عنوان یک کارآفرین تجارت الکترونیک این است که مطمئن شوید فروشگاه شما از دیگران متمایز است! برای این کار توضیحات متای خود را به صورتی ایجاد کنید که بتوانید CTR خود را افزایش داده و آن صفحه را برای یک کلمه کلیدی خاص مورد نظر بهینه کنید.

ابزارهای پیش نمایش توضیحات متا

یک ابزار پیش‌نمایش توضیحات متا به شما امکان می‌دهد قبل از انتشار صفحه، پیوند خود را در SERP ببینید. اگر به دنبال تقویت SEO وب‌سایت خود هستید، این ابزارها ضروری هستند. ابزارهای رایگان مختلفی برای این مورد وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای بررسی متادیسکریپشن خود استفاده کنید.

ایجاد توضیحات متا بهینه شده برای موبایل

وقتی یک سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه می‌کنید، ضروری است که مخاطبان تلفن همراه را نیز در نظر بگیرید. تخمین زده می‌شود که حدود ۶۹ درصد از کل کاربران اینترنت از موبایل برای تحقیقات استفاده می‌کنند و این رقم روزانه افزایش می‌یابد. هنگام نوشتن توضیحات متا باید به صورتی آن را بنویسید که در صفحه نمایش گوشی به‌خوبی دیده شود البته برای این مورد افزونه‌هایی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند بتوانید نمایش توضیحات متای خود را در صفحه نمایش تلفن ببینید مانند افزونه yoat که این ویژگی را دارد.
هنگام ایجاد توضیحات متا برای مخاطبان تلفن همراه، سعی کنید اطمینان حاصل کنید که برچسب‌های عنوان شما در محدوده ۴۰-۶۰ کاراکتر نگهداری می‌شوند و توضیحات متا شما کمتر از ۹۰ کاراکتر باشد. دلیل این امر این است که تعداد کمتری از کاراکتر در SERP تلفن همراه نمایش داده می‌شود بدیهی است که علت این موضوع کوچک‌تر بودن صفحه نمایش است.

۴ نکته برای بهینه سازی توضیحات متا و CTR

با توجه به این نکات اکنون می‌توانید توضیحات متای سایت خود را بنویسید!

مهم نیست که شما یک متخصص سئو هستید یا تازه‌کار هستید؛ هنگام ایجاد متای توضیحات با رعایت چند نکته می‌توانید بهترین توضیحات را بنویسید. در این بخش ما ۶ نکته برای نوشتن توضیحات را ذکر کرده‌ایم؛ با رعایت این نکات می‌توانید به افزایش CTR سایت کمک کنید.

به سؤال کاربر پاسخ دهید!

مردم از موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن پاسخ استفاده می‌کنند. مهم نیست که سؤال که آن‌ها می‌پرسند چیست و چقدر معنادار است، اگر بتوانید به سؤال‌های کاربران جواب بدهید شما موفق به جذب کاربر شده‌اید!

توضیحات متای مرتبط با محتوا

هنگام نوشتن توضیحات متا، ضروری است عباراتی را بنویسید که در محتوای شما وجود داشته باشد! اگر کاربر با توجه به متای توضیحات صفحه شما را باز کند و جواب سؤال خود را دریافت نکند به‌سرعت صفحه را ترک کرده که این موضوع تأثیر بسیار بدی بر روی سئو سایت شما دارد.

از CTAها استفاده کنید!

ایده خوبی است که CTA (Call To Action) را در توضیحات متای خود قرار دهید. جملاتی مانند “همین حالا بخرید” یک دستور مستقیم است که ممکن است کاربران شما را تشویق به اقدام و خرید محصول از فروشگاه شما کند!

سخن آخر

نوشتن درست و اصولی متادیسکریپشن تأثیر زیادی در جذب مشتری دارد. اگر شما سایتی اصولی و بهینه داشته باشید و همچنین موارد مربوط به سئو را رعایت کرده باشید زمان جستجو سایت شما برای مخاطبان هدف نمایش داده می‌شود اما داشتن یک متادیسکریپشن خوب که به کاربر به‌صورت مختصر بگوید چه مواردی را در این سایت مشاهده می‌کند تأثیر زیادی در جذب مشتری هدفمند دارد همچنین تأثیر زیادی در رشد سئو خواهد داشت! پس متادیسکریپشن را دست کم نگیرید. در این بخش با نحوه نوشتن اصولی متادیسکریپشن آشنا شدید؛ با رعایت این موارد و همچنین همکاری با یک متخصص سئوی ماهر می‌توانید صفحات خود را جزء نتایج برتر نشان دهید. 

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

 

سئو محلی برای تمامی کسب‌وکارها به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ۴۶ درصد از کل افرادی که در گوگل به جستجوی موردی می‌پردازند، به دنبال کسب اطلاعات محلی هستند؛ این به معنای آن است که اگر کسب‌وکار شما با توجه ‌به اصول سئو و اصول سئوی محلی بهینه‌سازی نشده باشد، مشتریان بالقوه زیادی را از دست می‌دهد.
در این بخش ما سئو محلی و مواردی که بر آن تأثیر دارند را توضیح خواهیم داد؛ تا انتها همراه ما باشید!

 

سئو محلی

برای جمع‌آوری اطلاعات در جستجوی محلی، موتورهای جستجو به سیگنال‌هایی مانند محتوای محلی، صفحات نمایه اجتماعی و پیوندها متکی هستند تا مناسب‌ترین نتایج محلی را در اختیار کاربر قرار دهند. در واقع مشاغل با لوکال سئو می‌توانند از این موارد برای قرار دادن محصولات و خدمات خود در بین مشتریان محلی و مشتریانی که به دنبال آن‌ها هستند استفاده کنند.

 

نحوه رتبه‌بندی نتایج جستجو توسط گوگل

گوگل از فرایندهای مختلف برای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. این فرایندها الگوریتم نامیده می‌شوند. وقتی چیزی را در گوگل جستجو می‌کنید یک الگوریتم فهرست را بررسی می‌کند و لیستی از وب‌سایت‌هایی را که در نتایج ارگانیک با جستجوی شما مطابقت دارند، بازمی‌گرداند. این نتایج بر اساس ارتباط، اهمیت و محبوبیت ارائه شده؛ انتخاب و رتبه بندی می‌شوند.
این الگوریتم به بررسی عوامل مختلف در داخل و خارج از سایت می‌پردازد تا مشخص شود کدام وب‌سایت‌ها چیزی مرتبط با جستجوی شما دارند. همه سایت‌های مربوطه به لیست اضافه می‌شوند و سپس بر اساس الگوریتم رتبه‌بندی می‌شوند. مجدداً با اشاره به عوامل مختلف در محل و خارج از سایت، الگوریتم تعیین می‌کند که کدام سایت‌ها به پرسش جستجوی شما بهترین پاسخ را می‌دهند و آن سایت در بالای نتایج جستجو فهرست می‌کند.

بهبود می‌تواند به شما کمک کند در نتایج جستجوی اولیه قرار بگیرید اما رعایت اصول سئوی محلی علاوه برقرار گرفتن در نتایج به‌صورت ارگانیک باعث می‌شود که افراد در منطقه موردنظر شما به‌راحتی بتوانند شما را پیدا کنند.

 

 

چه کسی به سئو محلی یا لوکال سئو نیاز دارد؟

لوکال سئو برای افراد زیر مناسب است:
• هر شغلی با مکان فیزیکی که مشتریان از آن دیدن می‌کنند. (به‌عنوان‌مثال بارها، دفاتر حقوقی و فروشگاه‌های مواد غذایی)
• هر شغلی که به یک منطقه جغرافیایی مشخص خدمات‌رسانی می‌کند (به‌عنوان‌مثال رستوران)
• هر شغلی که به مشتریان خود خدمتی ارائه می‌دهد (به‌عنوان‌مثال لوله‌کش و قفل‌ساز) که به‌عنوان «مشاغل منطقه خدمات» شناخته می‌شوند.
اگر در هر کدام فعالیت دارید پس شما نیاز به سئو محلی دارید!

 

نکات اصلی سئو محلی

 

 

بهینه‌سازی کسب‌وکار برای گوگل

برای اینکه کسب‌وکار شما در گوگل در جستجوی محلی قرار بگیرد ابتدا باید اطلاعات مرتبط با کسب‌وکارتان را به همراه آدرس به‌صورت دقیق در گوگل قرار دهید.
مورد مهم دیگر این است که مشتریان را تشویق کنید تا نظرات خود را به‌صورت آنلاین با اطلاعات درست مانند نوشتن درباره محصول یا خدمت و نوشتن شهر و ایالت در ادامه نظر ثبت کنند.
اگر گوگل کسب‌وکار شما را تأیید کند؛ پس از سرچ آدرس شما به همراه اطلاعات در اولین نوار جستجو قرار می‌گیرد.

 

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

 

 

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی (بازاریابی شبکه های اجتماعی) همراه با فعالیت در سایت، گوگل را از حضور کسب‌وکاری مطمئن و معتبر آگاه می‌سازد. امروزه گوگل محتواهای به اشتراک گذاشته شده در سایر رسانه‌های اجتماعی را به‌خوبی درک می‌کند و می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان یک سیگنال‌های قوی برای سئو و سئوی محلی استفاده کند.

 

ثبت اطلاعات

در گوگل آدرس، شماره‌تلفن و سایر اطلاعات را به‌درستی ثبت کنید. اگر سایت داشته دارید، به‌عنوان یک صاحب سایت باید کار موتورهای جستجو را راحت کنید؛ برای این کار باید آدرس، شماره‌تلفن و نام کسب‌وکار خود به همراه کد منطقه به‌عنوان یک متن قابل جستجو در سایت قرار دهید.
*یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند این است که یک تصویر شامل اطلاعات را در سایت درج می‌کنند غافل از این که نمی‌دانند خزنده‌های گوگل نمی‌توانند اطلاعاتی مانند آدرس و شماره نوشته شده در تصویر را شناسایی کنند!

بهینه‌سازی دایرکتوری‌ها

بهینه‌سازی و به‌روزرسانی سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که یک متخصص سئو باید آن را برای سئو محلی رعایت کند. یکی از مهم‌ترین موارد دیگر این است که گوگل اطلاعات سایت شما را بررسی می‌کند تا متوجه شود همه اطلاعات در یک راستا و هدف است یا خیر؟! سایت‌هایی که شامل اطلاعات متنوع از هر موضوع باشند، غلط املایی داشته باشند، اطلاعات را به‌صورت نادرست ثبت کرده باشند در جستجوهای محلی جایگاهی ندارند!

آنالیز سایت

ممکن است با رعایت موارد اولیه سئو دیگر به سئو فکر نکنید! اما مهم است بدانید که سئو یک امر مداوم است که باید همیشه رعایت شود و نباید هیچ‌گاه توقفی داشته باشد. برای این مورد، موارد زیر را در نظر بگیرید:
• Google My Business Audit – Google My Business شما چگونه در SERPها ظاهر می‌شود؟ آیا اطلاعات دقیق است؟
• Google Search Console Audit: آیا سایت شما توسط خزنده‌ها قابل خزش است؟ آیا خطایی دارد که مانع نمایه‌سازی شود؟
• ممیزی سئو روی صفحه: آیا سایت شما همه عناصر سئو داخلی را که به رتبه‌بندی کمک می‌کند، در خود جای‌داده است؟
• تجزیه‌وتحلیل رقبا: آیا اطلاعات سایت شما با اطلاعات سایت رقبا در یک راستا است؟ آیا شکاف‌هایی وجود دارد که باید آن‌ها را برطرف کنید؟ از نظر پیوندهای ورودی، محتوا، طراحی و موقعیت‌یابی مطابقت دارید؟

عملکرد وب‌سایت شما چقدر خوب است؟

بهبود ساختار پیوندهای داخلی سایت

هرچند پیوندهای خارجی بسیار مناسب و مهم باشند اما تنظیم صحیح ساختار پیوندهای داخلی تأثیر زیادی در بهبود رتبه سئو سایت دارد. سؤالی که پیش می‌آید این است چرا پیوند داخلی اهمیت دارد؟ زیرا:

  • از ناوبری وب‌سایت پشتیبانی می‌کند!
  • به معماری اطلاعات و سلسله‌مراتب وب‌سایت کمک می‌کند!
  • قدرت صفحه و قدرت رتبه‌بندی را بین صفحات توزیع می‌کند!

 

بهینه‌سازی محتوا

زمان انتشار محتوا، URL و توضیحات متا را به‌صورت مناسب انتخاب کنید و همچنین دقت داشته باشید که تصاویر نیز بایستی بهینه‌سازی شوند. زمانی که بحث انتشار محتوای جدید می‌شود باید به این دید به موضوع نگاه کرد که شما یک صفحه جدید باهدف ارائه محصول یا خدمت به‌صورت دقیق‌تر به مشتریان و بازار هدف خود می‌پردازید؛ این یعنی چه؟ یعنی استفاده صحیح از کلمات کلیدی و انتخاب صحیح موضوع می‌تواند شما را در رساندن به اهدافتان چندین قدم جلو بیندازد و به شما این فرصت را بدهد که در نتایج جستجو سریع‌تر ظاهر شوید.
زمان نوشتن محتوا به این موارد توجه داشته باشید:
• استفاده از کلمات کلیدی در متن محتوا
• استفاده از کلمات کلیدی در URL
• انتخاب عناوین مرتبط
• نوشتن توضیحات متا

اضافه‌کردن آدرس شعبات دیگر

اگر کسب‌وکار شما چندین شعبه و موقعیت مکانی دارد تمامی این موارد را ثبت کنید. ثبت آدرس‌ها، شماره‌تلفن؛ ساعت فروشگاه، توضیحات منحصربه‌فرد درباره فروشگاه، اطلاعات پارکینگ و… می‌تواند به مشتریان کمک زیادی کند و تجربه کاربری خوبی را ایجاد کند؛ موردی که گوگل دقیقاً به دنبال آن است!

نوشتن محتوای محلی

روزبه‌روز گوگل هوشمندتر می‌شود! این به این معنی است که گوگل به زبان انسان نزدیک‌تر شده و مواردی که مربوط به هوش انسانی است را بهتر درک می‌کند. تهیه محتواهای محلی می‌تواند تأثیر زیادی در لوکال سئو نیز داشته باشد. محتوای محلی چیست؟ با تبلیغات مخصوص، ارائه مطالب آموزشی، اخبار و اطلاعات مربوط به کسب‌وکار و منطقه خودتان می‌توانید به این هدف برسید.
به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک شرکت جدید محلی هستید و سعی می‌کنید نیروهای انسانی جدیدی را در منطقه جذب کنید، یک منبع مفید ایجاد کنید تا ابتدا افراد با مشاغل موجود آشنا شوند سپس یک نقشه از مسیر کسب‌وکارتان و تأثیری که در آن منطقه دارد به کاربر نشان دهید؛ این موارد می‌تواند به سئوی محلی و جذب نیروی موردنظر کمک کند.

واکنش‌گرا بودن سایت

اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما با تلفن همراه سازگار است. ۶۱٪ از کل جستجوهای گوگل در تلفن همراه انجام می‌شود! یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که افراد وارد سایت شما شده و از آن بازدید می‌کنند، جستجوی نظرات، یافتن مسیرهایی برای مکان شما و جستجوی اطلاعات تماس است. در واقع، جستجوهای «در نزدیکی من» در تلفن همراه از سال ۲۰۱۷ توانست ۲۵۰ درصد افزایش داشته باشد!

بک‌لینک سازی قوی

بک‌لینک‌ها فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای تقویت سئو محلی هستند. هر لینک ورودی به گوگل می‌گوید که شما یک شرکت قانونی هستید و پیوندهای ورودی نیز می‌توانند قدرت دامنه شما را افزایش دهند.

سخن آخر

در این بخش به بررسی سئو محلی و اهمیت آن در منطقه و جذب مشتری هدف پرداخته شد. سئو دارای نکات ظریف و زیادی است که به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را در کسب‌وکار خود در فضای مجازی داشته باشید.

لینک‌های داخلی چیست؟ اهمیت لینک سازی داخلی

لینک‌های داخلی چیست؟ اهمیت لینک سازی داخلی

 

 

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی پیوندی است که از درون یک وب‌سایت از یک صفحه به صفحه دیگری در همان وب‌سایت داده می‌شود. این موضوع هم برای بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو) و هم برای کاربران بسیار اهمیت دارد؛ زمانی که یک کاربر وارد سایت شما شده و در جستجوی جواب سؤال خود است و عبارات مرتبط دیگری را نیز می‌تواند در همان صفحه مشاهده کند علاوه بر دستیابی به جواب، تجربه کاربری خوبی را کسب می‌کند. موتورهای جستجو نیز با استفاده از ارتباطات و بررسی هدفمند بودن سایت شما، برای رتبه بندی و بسیاری از موارد استفاده می‌کنند.
 لینک‌سازی داخلی انواع مختلفی دارند، علاوه بر پیوندهای موجود در صفحه اول که شامل منو و … است، می‌توان در محتوا نیز از پیوندهای داخلی استفاده کرد. این پیوندها همان‌طور که گفتیم کاربران شما را به مطالب جدید و مرتبط هدایت می‌کند؛ علاوه بر این موارد این موضوع کمک می‌کند تا گوگل متوجه شده که مطالب و صفحات ساخته شده در وب‌سایت شما همگی در یک راستا و با یک هدف هستند.
*هرچه تعداد لینک‌ها بیشتر و مرتبط‌تر باشد گوگل متوجه این ارتباط و ارزشمندی صفحات و محتوا می‌شود.

 

مزایای استفاده از پیوند داخلی

کاربرپسند و ایجاد تجربه کاربری مناسب: همان‌طور که گفتیم وجود پیوندهای داخلی مرتبط به کاربر اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در سایت گردش کرده و به جواب سؤال خود برسد.
افزایش پیج رنک: در صورتی که لینک‌های داخلی به‌خوبی و باکیفیت ایجاد شده باشد، به‌عنوان یک لینک برای همان صفحه در نظر گرفته شده و این به طریقی به افزایش رتبه کمک می‌کند.

 

پیوندهای داخلی در مقابل بک لینک

 

پیوندهای داخلی

لینک سازی داخلی آن‌چنان تأثیری مانند بک لینک سازی در افزایش اعتبار سایت ندارد؛ زیرا به‌راحتی خودتان می‌توانید این لینک‌ها را اضافه کنید و در واقع به خود رأی دهید! البته لینک سازی داخلی اعتبار و ارتباط صفحات شما را نشان می‌دهد.

 

لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی در واقع پیوندهایی هستند که از وب سایت شما به دامنه‌های دیگر اشاره می‌کنند. کاربرد این مورد در این است که زمان استفاده از یک منبع می‌توانید به آن اشاره کرده و درسایت خود آن را در کنید؛ در این مورد علاوه بر اینکه محتوای شما کپی محسوب نشده و امتیاز منفی ندارد؛ ارزشمندی محتوا را نیز به مخاطب می‌رساند.

برخی از افراد معتقدند لینک سازی خارجی باعث رتبه بندی و افزایش اعتبار سایت می‌شود. در واقع لینک سازی خارجی سیگنال مستقیمی برای رتبه بندی نیست اما اگر همسو با سیار برنامه‌های سئو انجام شود می‌تواند باعث اعتبار شود.

 

اهمیت لینک سازی داخلی

از زمانی که گوگل فقط از کلمات کلیدی برای تطبیق جستجوها استفاده می‌کرد بسیار تغییر کرده است و با کمک الگوریتم‌های مختلف توانسته است به زبان انسان نزدیک‌تر شود. باوجود این مورد بازم الگوریتم‌ها کامل نیستند و نیاز دارند از روش‌های مختلف و سیگنال‌های مختلف متوجه شوند که سایت شما درباره چیست؟ استفاده از لینک سازی داخلی در کنار نشان دادن یک راستا بودن و هدفمند بودن سایت در یک موضوع به معماری سایت نیز کمک می‌کنند تا به آنچه افراد نیاز دارند در جستجوی گوگل به‌صورت ارگانیک نمایش داده شود.

 

سیم کشی ساختمان همان پیوند داخلی شما است!

برای درک بهتر این موضوع ابتدا خانه خود را تصور کنید. بک لینک‌ها مانند سیم‌های نیروگاه اصلی به منزل شما هستند و لینک‌های داخلی، سیم‌هایی هستند که در درون خانه شما در بخش‌های مختلف قرار دارند؛ هر چقدر هم لینک سازی داخلی شما قوی باشد ولی شما به شبکه اصلی متصل نباشید نمی‌توانید از برق استفاده کنید!برای درک بهتر و بیشتر می‌توان گفت اگر شما اقدام به ساخت یک قسمت اضافی مانند یک اتاق در منزل کنید و سیم کشی این بخش را فراموش کنید؛ این اتاق علاوه بر اینکه نمی‌تواند از نیروی برق سایر بخش‌ها استفاده کند، نمی‌تواند از نیروی اصلی نیز استفاده کنید.
این مثال‌ها مفهوم لینک سازی داخلی و اهمیت آن و همچنین تأثیر آن را در رتبه بندی صفحه را به شما به زبانی ساده نشان می‌دهد اما این مثال‌ها فقط به موضوع لینک سازی توجه کرده و سایر بخش‌های مهم استراتژی سئو را در نظر نگرفته است.

 

معماری منزل = معماری طراحی سایت

لینک سازی داخلی تقریباً مشابه یک نمودار سازمانی است که برای وب‌سایت استفاده می‌شود. لینک‌های داخلی می‌توانند بخش‌های مختلف سایت به همراه صفحات مختلف را گروه بندی کرده و در یک قسمت نمایش دهند. این مورد ارتباط، زمینه و عمق تأثیر استفاده از لینک‌های داخلی را به شما نشان می‌دهد.

 

محتوا پادشاه است!

لینک سازی داخلی کمک می‌کند تا گوگل مهم‌ترین صفحات وب سایت را شناسایی کند، در واقع موتورهای جستجو صفحاتی که دارای پیوندهای داخلی زیاد و البته مرتبط هستند را باارزش‌تر از سایر صفحات یک وب سایت می‌دانند. این موضوع زمانی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که شما در صفحه اصلی برخی از صفحات را لینک دهی کنید؛ در این مورد در واقع به گوگل می‌گویید که می‌خواهید این صفحات توسط کاربر دیده شوند.

 

متن نوشته

متن محتوا و ساختار محتوا اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. تصور کنید که به یک کتابخانه می‌روید و کلمه آشپزخانه را به کتابدار می‌گویید؛ کتابدار لیستی از کتاب‌هایی با عنوان آشپزی را برای شما می‌آورد. گوگل نیز مانند همین مثال عمل می‌کند، برای درک عبارات جستجو شده و ارائه بهترین نتیجه تمامی عناصر درون صفحه، عناوین، زیر عنوان‌ها، نامک و … را بررسی می‌کند. حال ارتباط این موضوع با لینک سازی داخلی در چیست؟
تنها تهیه محتوا باعث کسب رتبه و بررسی خزنده‌ها نمی‌شود؛ بلکه لینک سازی داخلی، عنوان‌ها و زیر عنوان‌ها و… باعث تأثیر در این موضوع می‌شوند.

 

ارتباط

مهم‌ترین موضوع ارتباط است! صفحات وب‌سایت باید همگی در همه بخش‌ها و همه موارد در یک راستا و یک هدف باشند؛ زمانی که شما لینک سازی داخلی مرتبط دارید، محتوا و کلمات کلیدی مرتبط دارید، URL شما نیز متناسب است؛ این موارد با یکدیگر جمع شده و باعث می‌شود ارزش سایت شما اثبات شود.
به بیانی دیگر، صفحه‌ای که دارای لینک‌های ورود و داخلی باکیفیت است، فرصت‌هایی برای اضافه کردن پیوندهای بیشتر را در خود دارد.

 

تأثیر پیوندهای داخلی بر سئو سایت

لینک‌ها رتبه بندی را از سایتی به سایتی دیگر منتقل می‌کنند. زمان لینک سازی خارجی بخش از اعتبار یک سایت به سایت دیگر منتقل می‌شود و احتمال افزایش رتبه را بالا می‌برد. لینک‌های داخلی همان‌طور که گفتیم باعث رتبه بندی و افزایش رتبه سایت نمی‌شود اما آن‌ها یکپارچگی، هدفمندی شده و در واقع لینک سازی داخلی سایت به صفحات در رتبه بندی کمک می‌کند. با تمامی این موارد لینک‌ها از روش‌های مختلفی می‌توانند بر سئو سایت تأثیر بگذارند:
۱ – لینک‌هایی که بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر دارند!
• برخی از صفحات موجود در سایت دارای اعتبار بالاتری نسبت به سایر صفحه‌ها هستند؛ این صفحات صفحاتی هستند که تمامی اصول سئو را رعایت کرده و لینک خارجی نیز داشته‌اند. صفحه اصلی سایت بهترین مثال است! پیوند دادن از این صفحه به صفحات دیگر باعث افزایش سئو می‌شود.
• برخی از صفحات در سایت هستند که رتبه خوبی برای مثال رتبه ۲ یا ۳ را دارند اما می‌توانید با کمک لینک سازی داخلی و خارجی، رتبه‌های این سایت‌ها را افزایش دهید.
۲ – لینک‌هایی که بازدیدکنندگان را به سایت جذب می‌کنند!
برخی از صفحات این توانایی را دارند که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب کنند. علت این موضوع آن است که این سایت‌ها قبلاً رتبه بالایی داشته و یا اینکه زیادی به اشتراک گذاشته شده‌اند. پیوند دادن صحیح و اصولی می‌تواند سایت شما را به‌صورت چشمگیری بالا آورد.
۳ – لینک‌هایی که باعث می‌شود بازدیدکنندگان اقدام به انجام کاری کنند!
هدف اصلی یک صاحب سایت این است که علاوه بر جذب بازدیدکنندگان، از روش استفاده کند تا بازدید کنندگان اقدام به انجام کار و یا عملی کنند. CALL TO ACTION یکی از پیوندهای داخلی است که با این هدف ایجاد می‌شود؛ این مورد باعث می‌شود افراد اقدام به انجام عملی کنند. به انتهای هر صفحه خود نگاه کنید؛ آخرین متن نوشته شده چیست؟ آیا این متن به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌دهد اقدامی انجام دهند؟ آیا قابلیت شروع گفت و گو با کاربر را دارد؟

 

سخن آخر

لینک سازی داخلی یکی از مهم‌ترین موضوعات است که در سئوی داخلی بایستی رعایت شود. لینک سازی صحیح به همراه سایر عوامل سئو باعث می‌شود که گوگل متوجه انسجام و هدفمندی سایت شده و به رتبه بندی بهتر به همراه رعایت سئوی خارجی کمک کند.